14 Mart 2014 Cuma

E-Learning : Sports and Society


Tell me what you play, and I'll tell you who you are.
Roger Caillois, French sociologist (1961)



Bir şekilde E-learning deneyimine temas etmem gerekti, ilgi çekici olması için spor konulu dersleri araştırdım. Courseera'dan takvimi uygun ve yedi haftalık ders olan "Sports and Society" dersine kayıt oldum.

Sports and Society


"Sports and Society" dersi tarihsel süreçte spor ve toplumların etkileşimini para, politika, ırk, cinsiyet, kültür, ticarileşme, globalleşme, metalaşma, gibi konular ile harmanlarken antropoloji, sosyoloji, tarih ve diğer disiplinler üzerinden de spor olgusuna sadece spor olarak değil de farklı boyutlardan bakış sağlıyor.

Kayıt olurken bu kadar keyifli olabileceğini düşünmemiştim, ilgisi olanlara kesinlikle tavsiye edebilirim.


Statement of Accomplishment


İlgisi olanlara fikir vermesi için birkaç konu;

Play and Sports
Oyun ile spor ayrımını "yapılan tüm spor aktiviteleri oyundur ancak her oynanan oyun spor değildir" cümlesi ile yapabiliriz. Bir oyunun spor olabilmesi için rekabet, organizasyon (kurallar, alan, federasyon vb.) ve fiziksel aktivite kriterleri bir arada olmalıdır. 


www.weetstraw.com sitesinden alıntıdır

Activist - Corporate Athlete
Aktivist sporcular için en unutulmaz sahne Tommy Smith ve John Carlos' un
1968 Meksika olimpiyatlarında Azteka stadyumunda gerçekleşen ödül törenidir. Ulusal marş çalınırken Smith siyah eldiven giydiği sağ elini Carlos sol elini havaya kaldırarak, her ikiside çorap giymeden ulusal marş boyunca başları eğik olarak ırkçılık, ayrımcılık ve yoksulluğu protesto etmişlerdir. 

Bir diğer çok önemli aktivist eylem Muhammed Ali' nin Vietnam ile savaşa karşı çıkmasıdır. Vietnamlılar bana hiçbir kötülük yapmadılar ki onlarla savaşayım demesi tarihe geçmiştir. Bu iki olayda da sporcular cezalandırılmışlar, Muhammed Ali' nin kemeri geri alınarak hapise konulmuştur.

Ticari sporcular için fenomen örnek Michael Jordan' dır. Demokratlar seçimlerde Jordan' dan destek istemiş, Jordan ise cevaben cumhuriyetçilerde air jordan alıyor deyip destek talebini reddetmiştir.

Jordan ile ilgili diğer bir çarpıcı örnek ise 1992 Barselona olimpiyatlarında gerçekleşmiştir. Jordan' ın içinde bulunduğu "Dream Team" beklendiği gibi kolaylıkla altın madalyayı kazanmıştır. Ancak madalya töreni ile ilgili önemli bir sıkıntı bulunmaktadır. Jordan' ın sponsoru Nike, ABD takım sponsoru ise Reebok firmasıdır. Durum böyle olunca Jordan takım eşofmanını giymeyi ve törene çıkmayı reddetmiştir. Sonunda ise çözüm bulunmuş Jordan, ABD bayrağını omzuna alarak Reebok logolarını gizlemiştir.

Activist Athlete, Corporate Athlete

Safety Fetish, Extreme Sports
Kapitalizm ve endüstri devriminin etkileri ile günümüzün büyük bir bölümünü kapalı alanlarda geçirmeye başladık. Kapalı alanlarda yaşıyoruz, kapalı alanlarda çalışıyoruz. Maalesef çok az vaktimizi açık alanlarda geçirebiliyoruz.

Bu duruma ek olarak da özellikle son 30-40 yıl olmak üzere insanlarda güvenlik konusu saplantısal hal almaya başladı. Eskiden son derece sıradan olan ve endişe yaratmayan bir çok konu modern toplumlarda sıkıntılı hal almaya başladı. 

Gıda maddelerinde, sigara ve alkol ambalajlarında, oturduğumuz ve çalıştığımız yerlerde, kullandığımız araçlarda, toplu taşımada ve daha birçok yerde bazen gerekli bazen ise aşırıya kaçacak şekilde güvenlik uyarıları görüyoruz.

Yukarıda belirtilen konular ve yansımaları ile insan hayatı bir biçimde rutinize edilmiş oldu. Bu duruma reaksiyon olarak ise tehlikeli ve riskli olabilen çeşitli spor etkinlikleri doğdu. 

Dağcılık, ultra maraton, serbets dalış, bungee jumping, doğa yürüyüşü bunlardan bazılarıdır. İnsanlar bu sporları yaparak rutin dışına çıkmayı, açık alanlarda olmayı ve belirli risk almayı benimsediler ve bu durumdanda keyif aldılar. 

Bu tip riskli ve tehlikeli sporları yapmanın diğer iki önemli motivasyon kaynağı ise ilk olma isteği ve zor, kısıtlı koşullarda kişisel limitleri zorlamak kendi kendine yetebilmektir.

mapmyfitness.com sitesinden alıntıdır


Logomania
1980' li yıllara kadar giysilerde firma logoları bulunmuyordu, logo bulunan ürünler ise hediye/eşantiyon ürünler olarak biliniyordu. Büyük markaların logolarını giysilerine basması ile insanlarda bir çeşit aura etkisi yaratıldı. Bu durum ironik bir şekilde ücreti ödenen ürünler için ücretsiz reklam billboard' ları gibi dolaşan milyonlarca insan görüntüsünü ortaya çıkardı.

imgarcade.com sitesinden alıntıdır


Sıradaki ders, yeni konu yeni heyecan :) Hoşçakalın.

Univ.of Pittsburgh - Nutrition and Physical Activity for Health

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder